Under epidemin återupplivades den världsomspännande PC-marknaden. PC-försäljningen hade redan nått en rekordnivå när covid-19 blev allmänt känt och arbetsgivare började skicka hem sina anställda för att jobba på distans.
Och försäljningen går fortfarande starkt. Enligt en rapport från analysföretaget Canalys expanderade PC-marknaden med 15 % 2021 jämfört med 2020. Jämfört med 2019 har det skett en ökning med 27 procent.
Förra året såldes totalt 341 miljoner exemplar, det högsta antalet sedan 2012.
Dessutom stiger försäljningen. 2021 genererade marknaden en försäljning på 250 miljarder dollar, en ökning med 15 % från föregående år.
Försäljningen av bärbara datorer och mobila arbetsstationer ökar, men även stationära datorer ökar.
Enligt Canalys-analytikern Ishan Dutt befäste PC:n sin framträdande position när det gäller arbete, utbildning och nöje 2021.
– Trots ihållande utbudsbegränsningar förväntas branschen öka med tvåsiffriga tal från och med 2020, vilket visar hur hög efterfrågan har varit under föregående år.
– På lång sikt har den mest betydande förändringen i år varit den betydande ökningen av PC-penetration och användning. Datorer används av både unga studenter och äldre familjemedlemmar, och det är nu vanligt att ha två eller fler datorer per person, även på utvecklingsmarknader.
Lenovo är den största leverantören, med 82,1 miljoner sålda maskiner förra året. Det näst största företaget är HP, som följs av Dell, Apple och Acer.
Canalys räknar med ett hälsosamt år för PC:n 2022, eftersom efterfrågan på säkrare system växer, liksom en stark efterfrågan på datorer i premiumklass. Det betyder att 2022 blir ett ännu bättre år, enligt analysföretaget.
IDC, ett marknadsundersökningsföretag, har också släppt en rapport för PC-industrin 2021. Deras data visar likaså en ökning med 15 %.