Att den svenska spelmarknaden blomstrar är ingen hemlighet och det är tydligt att många spelbolag, nätcasinon och andra typer av gambling trivs bra på nätet. Samtidigt är Sverige ett gynnsamt land att bedriva den typen av verksamhet i, eftersom det finns en stark tro på digitala lösningar och en hög acceptans för den typen av tekniska innovationer. Men hur ser den svenska spelmarknaden ut ur ett rent digitalt perspektiv?
Det är egentligen under hela 2000-talet som det som tidigare var gambling i verkligheten flyttat in på nätet. Det är en utveckling som är fullt naturligt sett till den digitalisering som har skett i samhället. Det är också någonting som blir ett naturligt steg av att internet nu är ett givet inslag i många svenskars liv.
Ser vi till den svenska casinomarknaden finns det ett antal tekniska lösningar som dominerar. Bara det faktum att merparten av allt spelande inom casino, betting, poker och bingo nu sker på nätet i stället för på landbaserade casinon är ett bevis på den digitala världens makt. Men om ska ta ner det till mer specifika exempel går det att börja på flera håll.
Ett viktigt inslag på den svenska marknaden i stort är mobilt bankID, en legitimeringsmetod som har gjort det betydligt enklare att hantera viktiga ärenden digitalt. Det märks inte minst inom myndighetslivet i Sverige, där många nu hanterar sina ärenden med Skatteverket, Försäkringskassan eller vad det nu må vara direkt i mobilen. Det är möjligt när man kan legitimera sig med en app i telefonen.
På samma sätt kan man nu legitimera sig när man ska spela casino eller annan gambling online. Det gör att spelbolagen hela tiden kan kontrollera vilka som spelar på sajterna, för att undvika att obehöriga loggar in och spelar för pengar. Ett sådant exempel är personer som har hamnat i en spelproblematik och därför stängt av sig med Spelpaus. Om man tagit Spelpaus av misstag måste man invänta att avstängningstiden löper ut, men annars är det ett bra självhjälpsverktyg för att stänga av sig från spelandet. Då är mobilt bankID ett sätt för spelbolagen att kontrollera att någon som stängt av sig inte kan logga in och spela för pengar.
Andra exempel på digitala lösningar som spelar en stor och viktig roll inom casino- och spelbranschen är smidiga mobilbetalningar. Det kan röra sig om Swish. Som bekant är det en betaltjänst som gör omedelbara överföringar, via en app i mobiltelefonen. Både insättningar och uttag går att göra med denna smidiga metod, om man nu ska spela casino på nätet. Andra snabba alternativ för digitala överföringar av pengar är Trustly och Zimpler, som också är svenska tjänster.
Om man ser till spelandet i stort är det uppenbart att spel i mobilen har blivit allt vanligare. Det har att göra med att det är den enhet som flest har i sin ägo och framför allt är det den enhet som man använder mest dagligdags. På jobbet har många tillgång till en dator, men när det gäller det privata är det ofta mobilen som är skådeplatsen för kommunikationen med vänner, spelandet hos ett casino eller bankärenden i internetbanken.
Därför är det ett viktigt digitalt framsteg att man numera kan spela direkt i appar från casinon och spelbolag, om det är något som spelbolaget i fråga har valt att satsa på. Annars optimerar merparten av alla svenska casinon och spelbolag sina hemsidor till att fungera precis lika väl i mobilen.