Den globala ekonomin bygger på ömsesidigt samarbete mellan internationella aktörer, det råder det inga tvivel om. De flesta länders ekonomiska välbefinnande bygger på internationell handel och samarbete som gynnar båda parter. Samma sak gäller för företag. Tack vare nya teknologier finns det inte längre anledningar att begränsa sig till enbart en lokal marknad. Man har alltid möjlighet att förhållandevist snabbt och billigt expandera för att möta ett bredare internationellt behov.
Genom att använda ny banbrytande programvara som till exempel NetSuite, ett ERP-system som ger djupare insikt i verksamheten, kan man även underlätta den annars ofta resursmässigt tunga internationaliseringsprocessen. Här är några viktiga saker att tänka på när du internationaliserar din verksamhet.
ERP-system
Följden av att använda ERP-system är att man får en bättre helhetsförståelse för hur verksamhetens olika delar samspelar. Detta har en rad olika fördelar, men en av de minst uppmärksammade är dess förmåga att förbättra internationaliseringsprocesser. Det är egentligen ganska självklart att bättre insikt i verksamheten också ger bättre kontroll över dess framtida utvecklingsmöjligheter. Genom att implementera ERP-system kan man kartlägga stora delar av företaget eller organisationen – till exempel transport, lagerhantering, e-handel och kundjtänst. Avdelningarna av företaget som ERP-systemen hanterar är samma avdelningar som måste genomgå förändringar vid eventuell internationalisering. Beroende på vilken svit företaget väljer, har man olika automatiska internationaliseringsalternativ. NetSuite erbjuder till exempel skalbarhet som täcker upp till 160 olika länder.
Efterforskning och analys
Att komma förberedd är alltid bra, men när det kommer till internationalisering är det absolut väsentligt. Att blint expandera sin verksamhet utan eftertanke är ett bra sätt att snabbt gå under. Här gäller det att samla in experter från olika områden med expertis som är relevant för den plats dit du ämnar expandera. Samla in så mycket data som möjligt – vilket nuförtiden är enklare än vad många tror – och se till så att den råa informationen används flitigt av experter för att komma till välgrundade slutsatser. Se till att analysera lokal konkurrens, rättsliga frågor och hur olika marknadsföringsstrategier fungerar på konsumenterna i området.
Anpassa verksamheten
Att landet eller länderna man planerar att expandera till kommer att ha avgörande kulturella skillnader är någonting som är väsentligt att förstå. Produkter, tjänster och kundbemötande måste anpassas för att det ska kunna klassas som en framgångsrik internationalisering.
Kom ihåg att lokalisering inte är samma sak som översättning. Det är såklart viktigt att kommunikationen med potentiella kunder sker på ett språk det förstår, men internationalisering består av bra mycket mer än att enbart anlita flitiga översättare. Produkter ska som sagt anpassas, marknadsföringskampanjer finslipas för att anspela på lokal kultur och lokala lagar respekteras. Det är lättare sagt än gjort och kräver stora ofta stora strukturella förändringar.
Bygg broar
Det är sällan man har turen att vara först. Oftast finns det befintliga aktörer, det vill säga konkurrenter, i landet eller länderna man ämnar expandera till som besitter värdefull erfarenhet och expertis. Här gäller det att vara smart. Konkurrenter är enbart konkurrenter så länge de är konkurrenter – det vill säga, försök att hitta arrangemang som leder till ett samarbete som gynnar båda parter. Hälsosam konkurrens är såklart också viktigt och framförallt olagligt att försöka undvika (bildandet av karteller är olagligt på de flesta platser i världen), men det finns ingenting som säger att man inte kan dra nytt av varandras erfarenheter och resurser – åtminstone till viss del!